Kontakta & Fråga

Söderköpings kommun

Du är här: Hem / Stöd & Omsorg / Frågor och svar om förändringsarbetet / Så här ser det ut nu inom hemtjänsten

Så här ser det ut nu inom hemtjänsten

Planering och bemanning

Planeringen och bemanningen har fungerat bra på vissa håll, medan det finns utrymme för förbättringar på andra. Det har gjort att vi har behövt använda många vikarier i en del områden, och det i sin tur har lett till att en del av våra brukare har fått träffa många olika personal. Det har också blivit en extra belastning på befintlig, ordinarie personal som får jobba med många, kanske ovana, vikarier. Det här är inte en hållbar situation, det är vi säkert alla överens om.

Inom hemtjänsten pågår att stort arbete med att anpassa verksamheten så att den kan möta de allt mer komplexa uppgifter som man ställs inför i dagens samhälle. Det handlar även om saker som att förbättra kontinuiteten vilket är positivt för både brukare och personal, men även att bedriva en verksamhet som hushåller klokt med våra skattepengar men ändå levererar en bra kvalitet. Vi behöver även planera verksamheten så att personalen mår bra genom att följa forskningen avseende hälsosam schemaläggning.

Chefer

Sedan september 2018 har vi två nya enhetschefer på plats som leder hemtjänsten. Helene Wennström och Anna Adamsson. I december 2018 börjar den tredje enhetschefen Josefine Muhrer sin anställning. Då är hela ledningen bemannad helt enligt plan.

Ekonomi

Hemtjänstens ekonomi är ansträngd, och har varit det länge. Det är inte en hållbar situation över tid. Det arbete som pågår nu strävar efter att genom ett bättre nyttjande av resurserna skapa en verksamhet i ekonomisk balans.

Sidan uppdaterad 2018-11-01 Kommentera sidan

Kommentera sidan

Fält markerade med * måste fyllas i.

*
*