Stöd och Omsorg
Kontaktinformation
Verksamhetsuppföljning av Lötgatans gruppbostad
Socialförvaltningen följer upp verksamheter som drivs på entreprenad av privata utförare, minst en gång per år.
I slutet av oktober 2017 genomförde socialförvaltningen en uppföljning på Lötgatan som drivs av Nytida. Vid uppföljningen träffade vi tillförordnad verksamhetschef, sjuksköterska samt stödpersonal. Vi träffade även boende och företrädare/anhöriga vid ett separat möte där personal inte var närvarande.
Uppföljningen visade att det systematiska arbetet och verksamheten i sin helhet är välfungerande och patientsäkerheten god utifrån det som framkom i intervjuerna med chefer och anställda. Uppgifterna som framkom vid de olika intervjutillfällena överensstämde väl med varandra.
Av det schema som lämnades framgick att minst två personal finns i tjänst när boende finns hemma i gruppbostaden. Utifrån beskrivning av verksamheten kan inte annan bedömning göras än att personalbemanningen är tillräcklig.
Anhöriga/företrädare var dock kritiska till flera delar av verksamheten.
De bilder som anhöriga/företrädare respektive personal uttryckte, av det stöd som ges, gick isär och det verkar finnas brister i kommunikation och förväntningar. Vår bedömning är att det kan påverka brukarna negativt.
Den samlade bedömningen blev att verksamheten behöver arbeta för;
– en god kontakt och kommunikation med brukarnas företrädare
– att ansvarsområden för personal respektive gode män tydliggörs
– att kassabokssystemet säkras
– att stöd till brukarna ges i tillräcklig omfattning utifrån det omvårdnadsansvar som åligger en utförare av bostad med särskild service enligt LSS, utifrån individuella behov och i enlighet med planering i GFP
Nytida har blivit ombedda att inkomma med en åtgärdsplan och har så gjort.
Socialförvaltningen har skrivit en rapport om resultatet av uppföljningen, som socialnämnden fick ta del av nu i slutet av januari månad.