Stöd och Omsorg

Hem / Stöd och Omsorg / Organisation / Kvalitet / Verksamhetsuppföljning / Verksamhetsuppföljning av Trännögatans gruppbostad

Verksamhetsuppföljning av Trännögatans gruppbostad

Socialförvaltningen följer upp verksamheter som drivs på entreprenad av privata utförare, minst en gång per år.

I början av december 2017 genomförde socialförvaltningen en uppföljning på Trännögatan som drivs av Attendo. Vid uppföljningen träffade vi verksamhetschef, sjuksköterska samt stödpersonal. Vi träffade även boende och företrädare/anhöriga vid ett separat möte där personal inte var närvarande.

Vid uppföljningen framkom att planeringen vid verksamhetens uppstart i somras var bristfällig och verksamheten hade ännu inte skapat en tydlig struktur, inte fått ordning på alla rutiner eller ett systematiskt arbete, vilket personal och chef var medvetna om. Det bedömdes dock finnas ett stort engagemang. Arbete för att komma tillrätta med problemen hade inletts/pågår.

Patientsäkerheten bedömdes som god.

Dokument som inte ligger i Treserva förvarades i låst skåp. Enligt vad som framkom finns inga original där dagsläget. Men om det skulle komma handlingar till verksamheten som är att betrakta som journalhandlingar behöver ett skåp, som också har rätt brandklassning, införskaffas.

Anhöriga/företrädare var mycket kritiska till flera delar av verksamheten men sa att det sakta går framåt. De bilder som anhöriga/företrädare respektive personal uttryckte, av det stöd som ges, går isär och det verkar finnas brister i kommunikation och förväntningar.

Personalen hade stort fokus på basala hygienrutiner men de behöver medvetandegöras om hur man tillämpar dem på rätt nivå.

Det fanns inte några konkreta mål angivna i genomförandeplanerna och därmed inte heller vem som ansvarar för respektive aktivitet kopplat till målen. Det var tveksamt om personalen kunde använda genomförandeplanerna som verktyg till hur de praktiskt skulle ge stödet. På det sätt planerna var skrivna torde det också vara svårt för de boende att få överblick av vad som bestämts. De var inte skrivna med ord som var lätta att förstå. Det framgick tydligt att de boende inte varit delaktiga, i tillräcklig grad, i upprättandet av planerna.

Den samlade bedömningen blev att verksamheten behöver arbeta för;

- Att färdigställa kvalitets- och ledningssystem.

- Att snarast komma tillrätta med de brister som finns gällande planering och arbetssätt.

- Att skapa god kontakt och kommunikation med brukarnas företrädare.

- Att brukarna görs delaktiga i upprättandet av genomförandeplanerna samt att göra GFP tydliga med konkreta mål.

Attendo har blivit ombedda att inkomma med en åtgärdsplan och har så gjort.

Socialförvaltningen har skrivit en rapport om resultatet av uppföljningen, som socialnämnden fick ta del av nu i slutet av januari månad.

Eftersom det framkommit en hel del brister kommer socialförvaltningen inte vänta ett år till nästa uppföljning utan återigen följa upp verksamheten i maj månad 2018.