Stöd och Omsorg

Hem / Stöd och Omsorg / Organisation / Kvalitet / Verksamhetsuppföljning / Verksamhetsuppföljning Vänsögårdens serviceboende

Verksamhetsuppföljning Vänsögårdens serviceboende

I början av april genomförde socialförvaltningen en uppföljning av Vänsögårdens serviceboende. Vänsögårdens serviceboende har fn 11 brukare som är knutna till dem. Alla bor i egna lägenheter med gångavstånd till grupplokalen. I grupplokalen finns ett kök, matplats, gemensamt vardagsrum samt två mindre rum för olika aktiviteter. I lokalen finns även personalens kontor.

Vid uppföljningen träffade vi enhetschef, sjuksköterska samt omvårdnadspersonal. Vi träffade även boende och anhöriga vid ett separat möte där personal inte var närvarande.

Samtliga boende uppger att de trivs, har det bra och får det stöd de behöver. Det erbjuds aktiviteter i den utsträckning som önskas och man kan påverka verksamheten t ex aktiviteternas innehåll och matsedel.

Vissa brister framkom dock vid uppföljningen;
- Vid samtal både med enhetschef och personal framkommer att de upplever svårigheter att nå yngre personer med neuropsykiatriska diagnoser, ibland i kombination med missbruk. Bedömningen är att då den målgruppen kommer att öka, behöver serviceboendet skapa arbetssätt/metoder som möter målgruppens behov av stöd i vardagen, så att de kan få goda levnadsvillkor.

Bristen som finns i verksamheten när gäller att leva upp till lagens mål och intentioner för att uppnå goda levnadsvillkor när det gäller yngre personers behov, behöver åtgärdas.

- Genomförandeplanerna behöver bli tydligare med att beskriva vad den enskilde önskar, kan göra själv resp behöver hjälp med, samt hur stödet/hjälpen ska utföras. GFP ska innehålla konkreta mål för den enskilde, vara individuell och nedbruten i detaljnivå. Planen ska användas som ett arbetsverktyg i det dagliga arbetet. Den ska också uppdateras kontinuerligt.

- Läkemedel ska alltid förvaras inlåst för att säkra att obehöriga inte har tillgång till läkemedlen. Hantering och förvaring av läkemedel behöver säkras upp på serviceboendet.

- Dokumentation om enskilda brukare på papper ska förvaras i brandsäkert skåp, vilket inte sker på serviceboendet.

- Brukare och anhöriga/företräder behöver få information om hur de kan lämna synpunkter och klagomål

- Verksamheten behöver säkra upp att livsmedelsrutinerna följs inkl hur kontrollen att de följs ska se ut (utöver Miljö och Hälsomyndighetens kontroll) Det åligger enhetschefen att regelbundet kontrollera att rutinerna följs.

Sammanfattande bedömning: Vissa brister.

Ansvarig enhetschef har blivit ombedd att inkomma med en åtgärdsplan.