Kontakta & Fråga

Söderköpings kommun

Du är här: Hem / Kommun & Politik / Om kommunen / Konsumentvägledning

Konsumentvägledning

Hallå konsument är en rikstäckande upplysningstjänst som samordnas av Konsumentverket. Hit kan du vända dig med frågor om köp av varor och tjänster, villkor i avtal, reklamationer, att handla hållbart och annat som du som konsument behöver hjälp med.

För den som behöver mer hjälp går det tillsvidare att kontakta Norrköpings kommun som vi har ett samarbetsavtal med.

Konsument Norrköping

Bra att veta

  • Öppet köp är frivilligt – hör efter om butiken tillämpar detta och hur länge det gäller. Det är viktigt att spara kvittot då det oftast är en förutsättning för ett återlämnande. Varan skall vara oanvänd.
  • Bytesrätt kan förekomma i vissa butiker. Detta innebär att du kan, inom en viss tid, få byta varan mot t.ex. ett tillgodokvitto. Kontrollera vad som gäller i butiken.
  • Minderåriga får inte ingå avtal utan förmyndarens tillåtelse. Vid köp att varor till ett lägre värde kan säljaren utgå från att förmyndare samtycker. När det gäller varor till större belopp kan förmyndaren häva köpet.

Lagar

Konsumentköplagen är den lag som gäller när en näringsidkare säljer varor till dig som konsument. Lagen gäller alla varor, även begagnade och varor som säljs till extrapris.
Lagen ger dig bland annat rätt att reklamera en vara. Rådet är att alltid klaga så snart felet upptäckts, helst inom två månader, även om reklamationstiden är 3 år.
Fel som uppstår inom de första 6 månaderna skall anses funnits vid köpet. Om en tvist uppstår är det säljaren som skall motbevisa detta. Under resterande reklamationstid ligger bevisbördan på konsumenten.

Du kan inte reklamera fel som uppstått pga vårdslöshet eller felaktigt användande.
För utförda tjänster gäller vanligtvis Konsumenttjänstlagen och för internet, postorder, telefon och hemförsäljning gäller Lag om distansavtal och avtal utanför affärslokal. Samtliga konsumentlagar finns att läsa på Konsumentverkets hemsida.

Tvist

Om du som konsument inte kan komma överens med näringsidkaren bör du kontakta konsumentvägledningen. Möjlighet finns också i vissa fall att vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. De gör en kostnadsfri och opartisk bedömning. Mer information samt blanketter finns att hämta på ARN:s hemsida och hos kommunens konsumentvägledning på Konsument Norrköping.

Sidan uppdaterad 2016-11-17 Kommentera sidan