Hem / Press / Pressmeddelanden / Lunchservering på Blå Porten

Lunchservering på Blå Porten

Publicerad den 11 december 2023

Den 11 december slår de blåa portarna upp för lunchservering för pensionärer och de med hemtjänstinsats. Lunchserveringen kommer vara öppen helgfria vardagar mellan 12:30-13:30. Målet är att minska ensamheten, genom att få möjligheten äta tillsammans med andra. Välkommen till Seniorcenter Blå Porten i Söderköping.

- Ofrivillig ensamhet är ett samhällsproblem med stora och allvarliga konsekvenser för den enskilde. Att nu öppna upp Blå Portens lunchservering känns väldigt värdefullt som ett klokt steg i ökad hälsosam gemenskap, säger Evelina Nilsson, socialnämndens ordförande.

Vård och omsorg står inför en stor utmaning för att personal ska räcka till för att möta framtidens behov. I och med detta pågår en omställning för att hitta andra arbetssätt i linje med en personcentrerad Nära vård. Ett steg i omställningen är förändrat arbetssätt kopplat till matdistribution.

Som ett alternativ till de kylda matlådorna kommer även varm mat att serveras på Seniorcenter Blå Porten. Från och med årsskiftet påbörjas övergången till att köpa kylda matlådor i samband med inköp. Detta bidrar även till att hemtjänsttagaren i högre grad kan styra tidpunkt och maträtt.

Lunchserveringen kommer att starta upp den 11 december, kl. 12:30 med en invigning. Denna invigning innehåller bland annat en historisk tillbakablick av tidigare enhetschefen för dagcentralen Thord Svensson och några ord av socialnämndens ordförande Evelina Nilsson.

Hur går jag till väga om jag vill komma och äta med er?

- Om du som pensionär eller hemtjänsttagare vill komma och äta med oss behöver du anmäla dig, berättar Erika Andersson, enhetschef på seniorcentret. Du gör din anmälan antingen på kommunens hemsida, på en beställningslista på seniorcenter eller genom att ringa 0121- 233 10 där vi har telefontid mellan kl. 08.00-10.00 helgfria vardagar. Vi behöver anmälan före kl. 10 vardagen innan, och betalar gör man på plats med swish.

Om du inte kan komma vill vi att du avbokar så snart som möjligt, avslutar Erika.

Evelina Nilsson, socialnämndens ordförande, 0701-44 13 00
Erika Andersson, enhetschef Seniorcenter Blå Porten, 0121-185 96