Vi använder kakor (cookies) för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa kakor. Läs mer om cookies.

Näringsliv och Arbete

Hem / Näringsliv och Arbete / Tillstånd & Regler

Tillstånd & Regler

Som företagare är det både i etableringsskedet och när verksamheten utvecklas eller förändras viktigt att känna till vilka olika områden som kräver tillstånd och registrering. Hemsidan skall fungera som en bra och uppdaterad informationsplats i dessa frågor.

Ärenden inom plan och bygg, miljö, nyttjande av allmän plats, alkoholtillstånd mm handläggs av olika kommunala förvaltningar. Då är det viktigt att kommunen, förutom att hantera frågor och ärenden snabbt och smidigt, också arbetar för att reglerna skall vara så enkla, konsekventa och tydliga som möjligt.

Den i kommunen som får första kontakten med företaget ansvarar för att aktuellt ärende/fråga besvaras eller blir hänvisad vidare direkt till ansvarig tjänsteman.

Förutom handläggare på resp förvaltning kan man också få information via näringslivssamordnaren.

Tillfälliga tillstånd fram till 30 juni 2020

Med anledning av rådande situation kring coronviruset covid-19 har Söderköpings kommun i samråd med Näringslivsrådet tagit fram följande möjligheter. 

  • Tillfälligt tillstånd för fri utökning av uteserveringsyta
    Restauranger och caféverksamheter, som har tillstånd för uteservering på kommunalt ägd mark, att avgiftsfritt utöka denna yta under en begränsad period. Gäller endast tillfälligt fram till 30 juni 2020. Läs mer här...

  • Tillfälliga tillstånd för varuskyltning
    Butiker, som vetter till kommunalt ägd mark, får avgiftsfritt skylta eller visa varor utanför sin butik. Gäller endast tillfälligt fram till 30 juni 2020. Läs mer här...

    Här hittar du blanketten Tillstånd för tillfälligt nyttjande av kommunal platsmark...