Kultur och Fritid

Slutstation

På 50- och 60-talen blev tågtrafiken utkonkurrerad av landsvägstrafiken. Redan på 1920-talet hade busstrafiken på landsbygden kommit igång på allvar, främst i SJ:s regi.

Mellan 1949 och 1959 femdubblades antalet bilar i Sverige från 200 000 till över en miljon. Med bilen slapp man väntetider och byten. Järnvägsnedläggningar följde på många håll.

Sträckan Ö Husby - Arkösund lades ned 31 augusti 1960 och 1 november, lades sträckan Kummelby - Ö Husby ned. Linjen Norrköping - Valdemarsvik lades ned 25 september 1966 och därmed var Vikbolandsbanans drygt 70-åriga historia slut.
Direkt efter nedläggningen började upprivningen av räls, slipers och växlar. Stationshus och mark såldes.

Vi använder kakor (cookies) för att förbättra din upplevelse av vår webbplats. Genom att surfa vidare accepterar du dessa kakor. Läs mer om cookies.