Bostad och Miljö

Hem / Bostad och Miljö / Din bostad / Adressättning

Adressättning

Plan- och bygglovskontoret ansvarar för adressättning och lägenhetsregister i Söderköpings kommun. Vår uppgift är att bestämma gatunamn och nummer för alla bebyggda fastigheter. Det vill säga alla byggnader där det bor människor eller bedrivs någon form av verksamhet. Vissa byggnader är undantagna från detta, ett exempel på sådana byggnader är ekonomibyggnader för jordbruk. Kommunen ansvarar endast för adressnamnet. Postnummer och postort bestäms av PostNord.

Vägskylt med blå himmel i bakgrunden.

Vikten av en adress

Det är viktigt att du säkerställer att din fastighet har en adress. Den adressen som sätts av kommunen är den som används av räddningstjänst, ambulans och polis. Alla adresser som kommunen registrerar samlas i Lantmäteriets fastighetsregister. Lantmäteriet erbjuder andra aktörer att köpa uppgifter från fastighetsregistret så de kan återfinnas i aktörers GPS-system. Det är från detta systemet som blåljusverksamheter hämtar sin adressinformation. Således är det av stor vikt att du som fastighetsägaren säkerställer att det finns en adress kopplad till din fastighet.

 

Lägenhetsregister

Om du är fastighetsägare av ett flerbostadshus eller småhus med fler än en lägenhet är du skyldig att kontakta oss när det sker förändringar i byggnaden.

Är du osäker på någon information är du alltid välkommen att kontakta oss.

  • Exempel på förändringar som är av vikt att informera om:

    • Nybyggnad eller ombyggnad
    • Ändrad användning

    Information som vi behöver få in:

    • Är det en tillkommen eller ändrad lägenhet?
    • Förslag till lägenhetsnummer
    • Bostadsarea (kvm)
    • Antal rum
    • Kökstyp: Kök, kokvrå, kokskåp, köksutrustning saknas
    • Specialbostad avsedd för/som: Äldre eller funktionshindrade, studentbostad, övrig specialbostad, tillgång till gemensamt kök

    Rör det flera ändringar och olika trappuppgångar kan du med fördel skicka med situationsplan med markeringar i vilken ingång och våning varje lägenhet är belägen på. Detta för att underlätta vår handläggning.

    Förändringar kan mejlas till samhallsbyggnadsnamnden@soderkoping.se och benämnas: Ajourhållning lägenhetsregister.

    Handlingar kan också lämnas i kommunhusets brevlåda:
    Kommunhuset (samhällsbyggnadsnämnden)
    Storängsallén 20,
    614 80 Söderköping.

    Kom ihåg att vara tydlig med vilken fastighetsbeteckning det gäller.

Vanliga frågor