När elever är frånvarande från skolan ska det anmälas till skolan på tillbörigt sätt. Om en elev inte är i skolan utan anmälan får eleven ogiltig frånvaro.
Det är viktigt att eleven är närvarande i skolan. Skolfrånvaro och att inte vara på lektioner innebär missad undervisning. Både giltig och ogiltig frånvaro påverkar ditt barns möjligheter att nå utbildningens mål.
Det är också viktigt att det finns bra dialog mellan skolan och hemmet. Skola och hem har samma mål, att ditt barn ska ha en hög närvaro i skolan och nå utbildningens mål.
Barn som bor i Sverige har både skolplikt och rätt till utbildning. Skolplikten börjar höstterminen det år barnet fyller 6 år och gäller tills barnet avslutar den högsta årskursen, dock senast till 18 års ålder. Som vårdnadshavare har du en lagstadgad skyldighet att se till att ditt barn går i skolan. Detta innebär ett ansvar att ge barnet möjligheten till utbildning och att se till att skolplikten uppfylls.
Gymnasieelever omfattas inte av skolplikt, men de har närvaroplikt och förväntas vara i skolan. Det är viktigt att du som vårdnadshavare stöttar ditt barn i deras studier.
Skolan ska aktivt arbeta för att tidigt uppmärksamma elevers frånvaro och utreda orsakerna, för att kunna anpassa, förbättra och stärka elevens förutsättningar för en framgångsrik skolgång. Skolan har också ett ansvar att bedriva ett systematiskt närvaroarbete och att följa upp frånvaro regelbundet.
Skolan och vårdnadshavare behöver agera när en elev har ströfrånvaro, befinner sig på skolan men inte på lektionerna, ofta sjukanmäls eller är borta längre än vad som är rimligt vid mindre hälsoproblem.
För elever i förskoleklass, grundskola och anpassad grundskola gäller att om eleven uteblir från den obligatoriska verksamheten utan giltigt skäl, ska rektorn enligt skollagen informera vårdnadshavarna om frånvaron samma dag. På gymnasiet uppmärksammas frånvaro på liknande sätt, och vårdnadshavare till minderåriga elever informeras samma dag.
Rutinen för anmälan om utredning av frånvaro till huvudmannen, som Barn- och utbildningsförvaltningen har, omfattar grundskola, anpassad grundskola, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola. Rektorn har en skyldighet att anmäla till huvudmannen när en frånvaroutredning påbörjas.
Söderköping är hemkommun för alla elever som är folkbokförda där, även de som går i fristående skolor eller i skolor i andra kommuner, till exempel i närliggande kommuner. Skolhuvudmän ska meddela Söderköpings kommun när en frånvaroutredning har inletts.
Anmälan till elevens hemkommun Söderköpings kommun
För att öka skolnärvaron kan ett nära samarbete mellan skola, hälso- och sjukvård, psykiatri och socialtjänst vara avgörande. Ett sätt att samverka är genom att upprätta en Samordnad Individuell Plan (SIP), som ska baseras på elevens specifika behov och situation för att säkerställa att eleven får rätt stöd och insatser. Centrala barn- och elevhälsan kan tillsammans med rektor, efter samtycke från vårdnadshavare eller myndig elev, initiera en SIP.
Söderköpings kommun bedriver ett systematiskt arbete för att motverka hedersnormer och hedersrelaterat våld och förtryck. Detta arbete innefattar både proaktiva och preventiva åtgärder. Barn- och utbildningsförvaltningen samarbetar aktivt med olika externa parter och myndigheter, både på strategisk nivå och i specifika fall som rör hedersproblematik.
Kommunen har särskilt fokus på att förhindra och upptäcka olika former av hedersrelaterat förtryck, såsom barnäktenskap, tvångsäktenskap, vilseledande äktenskapsresor, könsstympning och uppfostringsresor.
I kommunens riktlinjer definieras begreppet "saknade barn" som omfattar följande situationer:
Resor med uppfostringssyfte
Resor där risk för barnäktenskap eller tvångsäktenskap föreligger
Resor med risk för könsstympning
Om ett barn under 18 år saknas enligt dessa kriterier, är skolan skyldig att rapportera detta till huvudman och hemkommun.
Fullgörandet av skolplikten är ett delat ansvar mellan tre parter: vårdnadshavare, skolhuvudman och elevens hemkommun. Alla dessa aktörer har en viktig roll i att säkerställa att eleven deltar i den obligatoriska utbildningen.Om en elev inte uppfyller sin skolplikt och vårdnadshavaren inte aktivt medverkar till att lösa situationen, har hemkommunen lagliga möjligheter att agera. Kommunen kan då förelägga och vitesförelägga vårdnadshavare.
Ett vitesföreläggande innebär att om eleven fortsätter att utebli från den obligatoriska undervisningen, kan vårdnadshavaren bli skyldig att betala en bestämd summa pengar. Detta är ett verktyg som kommunen kan använda för att betona allvaret i situationen och uppmuntra vårdnadshavare att ta sitt ansvar för elevens skolgång på största allvar. Dessa åtgärder syftar till att säkerställa att alla barn får den utbildning de har rätt till enligt lag, och att främja ett effektivt samarbete mellan hem, skola och kommun för elevens bästa.
Fristående huvudman
Representant för fristående huvudman som ska göra en anmälan om en elevs upprepade eller långvariga frånvaro gör det via detta formulär. I rutan "Skola" väljs då "Externa elever".