Kultur och Fritid
Kultur och fritid arbetar med
bibliotek, kultur,
stadens historia,
idrott och fritid.
Vi sitter i Stinsen-huset
där biblioteket finns.
Tryck på pilarna
och läs mer om vad vi gör.
-
Bibliotek
På biblioteket finns något för alla.
Här kan du låna böcker
filmer och tidskrifter
för barn och vuxna.
Det finns också ljudböcker, tv-spel
och böcker på andra språk än svenska.
På biblioteket kan du låna en dator
skriva ut och kopiera.
Vi har också kurser
för att lära sig mer
om ny teknik.
Många kommer till biblioteket
för att mötas och umgås.
Allt på biblioteket är gratis.
Förutom biblioteket i Stinsen
finns det bibliotek
I Mogata och Östra Ryd.
Alla är välkomna till biblioteket!
-
Idrott och Fritid
Idrott- och fritidskontoret hyr ut idrottshallar och fotbollsplaner
och delar ut bidrag och hjälp till föreningar.
Vi håller Friluftsbadet öppet på sommaren
och isbanan öppen på vintern.
Vill du vara ute i naturen
finns olika långa vandrings-spår
på Ramunderberget
och i Albogaskogen.
Där kan man också grilla.
Det finns badplatser
vid sjöarna Klarsjön och Skiren
och i skärgården vid Husbyvik,
Sanden, Källbukten och Tyrislöt.
-
Kultur
Kultur-kontoret ger alla skolbarn
en kultur-upplevelse
Det kan vara teater,
musik, film, dans
konst eller hantverk.
Vi ordnar firande vid Nyår,
Valborg och Nationaldagen
som alla kan vara med på.
Vi berättar om stadens historia.
På medeltiden
hände det många spännande saker här.
Vi bjuder på föredrag
och utställningar
om olika ämnen.
Söderköpings föreningar
får bidrag och hjälp.