Kommun och Politik

Kultur och Fritid

Kultur och fritid arbetar med
bibliotek, kultur,
stadens historia,
idrott och fritid.

Vi sitter i Stinsen-huset
där biblioteket finns.

Tryck på pilarna
och läs mer om vad vi gör.

  • Bibliotek

    På biblioteket finns något för alla.

    Här kan du låna böcker

    filmer och tidskrifter

    för barn och vuxna.

    Det finns också ljudböcker, tv-spel

    och böcker på andra språk än svenska.

     

    På biblioteket kan du låna en dator

    skriva ut och kopiera.

    Vi har också kurser

    för att lära sig mer

    om ny teknik.

     

    Många kommer till biblioteket

    för att mötas och umgås.

    Allt på biblioteket är gratis.

     

    Förutom biblioteket i Stinsen

    finns det bibliotek

    I Mogata och Östra Ryd.

     

    Alla är välkomna till biblioteket!

  • Idrott- och fritidskontoret hyr ut idrottshallar och fotbollsplaner

    och delar ut bidrag och hjälp till föreningar.

    Vi håller Friluftsbadet öppet på sommaren

    och isbanan öppen på vintern.

     

    Vill du vara ute i naturen

    finns olika långa vandrings-spår

    på Ramunderberget

    och i Albogaskogen.

    Där kan man också grilla.

    Det finns badplatser

    vid sjöarna Klarsjön och Skiren

    och i skärgården vid Husbyvik,

    Sanden, Källbukten och Tyrislöt.

  • Kultur-kontoret ger alla skolbarn

    en kultur-upplevelse

    Det kan vara teater,

    musik, film, dans

    konst eller hantverk.

     

    Vi ordnar firande vid Nyår,

    Valborg och Nationaldagen

    som alla kan vara med på.

     

    Vi berättar om stadens historia.

    På medeltiden

    hände det många spännande saker här.

     

    Vi bjuder på föredrag

    och utställningar

    om olika ämnen.

     

    Söderköpings föreningar

    får bidrag och hjälp.