Stöd och Omsorg

Hem / Stöd och Omsorg / Organisation / Kvalitet / Verksamhetsuppföljning / Verksamhetsuppföljning Lötgatans gruppbostad

Verksamhetsuppföljning Lötgatans gruppbostad

2018-08-20 genomförde representanter från Socialförvaltningen en uppföljning av verksamheten på Lötgatans gruppbostad, där Attendo är ansvarig utförare sedan 2018-04-01. Vid uppföljningsbesöket intervjuades regionchef och verksamhetschef och två personalrepresentanter. Sjuksköterskan hade missats att bjudas in. Samtal genomfördes även med anhöriga/företrädare och boende på gruppbostaden. De fick ge sina synpunkter på verksamheten.

När Attendo tog över ansvaret för verksamheten på Lötgatans gruppbostad var situationen turbulent. Personalens arbetssituation var ansträngd med koppling till situationen som var med en av de boende på gruppbostaden och verksamhetsövergången från tidigare utförare till Attendo blev inte, trots goda förutsättningar, optimal.

Fler personal slutade under våren och vikarier stannade inte kvar. Under våren och sommaren gick Attendo in med personal från Linköping. En resurs har gett handledning i tydliggörande pedagogik. Den ska även fortsätta under hösten.

På Lötgatan uppges det i dag finnas fem stödassistenter och en stödpedagog, motsvarande 4,5 årsarbetare. Jourtjänstgöring ingår nattetid. För tillfället saknas en heltidsanställd personal på boendet.

Regionchefen står i dag på tillståndet som föreståndare/ansvarig chef på plats då tidigare tilltänkta verksamhetschef inte blev godkänd av Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Attendo kommer att söka tillstånd på nytt, för den nuvarande verksamhetschefen.

Sjukskötersketjänst hyrs in genom avtal med företaget Ansvar och Omsorg och arbetsterapeuttjänst är ordnad genom avtal med kommunen. Patientsäkerhetsberättelsen från 2017, som den tidigare utföraren upprättade, har inte överrapporterats mellan verksamheterna. Attendo har därför inte kännedom om tidigare identifierade utvecklingsbehov som kan behöva åtgärdas.

Någon verksamhetsplan för 2018 har inte upprättats, ett strukturerat målarbete genomförs således inte. Personalen uppger att de börjar få ordning på verksamhetens olika rutiner.

Synpunkter och klagomål dokumenteras och tas, likt avvikelser, upp på APT. Det finns en brevlåda på boendet där synpunkter- och klagomål kan lämnas men det finns inte någon skriftlig rutin för detta. Arbete med att upprätta riskanalyser för arbetsmiljön kring de boende har påbörjats.

Samtliga boende har genomförandeplaner. Arbete ska enligt verksamhetschef påbörjas avseende att utveckla genomförandeplanernas kvalitet och innehåll. De boendes delaktighet och önskemål ska dokumenteras mer nogsamt i planerna framåt.

På Lötgatans gruppbostad genomförs husmöten varje vecka. De boende kan där ta upp om de önskar särskild mat, förslag på aktiviteter och de är med i planeringen för nästkommande vecka. Personalen uppger att spontanaktiviteter är svårt att få till på grund av bemanningsproblem men personalen försöker lösa även spontanaktiviteter i möjligaste mån, enligt verksamhetschefen.

Gemensamt för det som företrädare tar upp är bristen på information från personal och svårigheterna med att få tag på dem om man behöver fråga eller meddela något. De upplever brist på kommunikation. En som lämnat en synpunkt har fortfarande inte fått någon återkoppling. Företrädarna har efterlyst någon form av informationsportal eller informationsmail. De önskar mer information kring personalsituationen och verksamhetens planering framåt. Frågetecken kring genomförandeplanerna lyfts då osäkerhet finns om det som planeras faktiskt genomförs.

Den samlade bedömningen är att verksamheten behöver vidta en rad åtgärder för att komma till rätta med de i uppföljningen uppmärksammade bristerna.

Sammanfattad bedömning: Brister

Verksamhetsansvariga ska senast 2018-12-15 inkomma med en handlingsplan som beskriver de åtgärder som har och/eller ska vidtas med anledning av de i rapporten redovisade bristerna.