Stöd och Omsorg

Hem / Stöd och Omsorg / Organisation / Kvalitet / Verksamhetsuppföljning / Verksamhetsuppföljning Vänsögårdens gruppboende

Verksamhetsuppföljning Vänsögårdens gruppboende

I början av april månad genomförde socialförvaltningen en uppföljning på Vänsögårdens gruppboende. På gruppboendet bor sju personer. Varje boende har en egen lägenhet, som är rymlig. Till varje lägenhet hör en egen uteplats och det finna även en gemensam uteplats. Boendet har ett gemensamt kök, matsal och vardagsrum. På boendet arbetar det 10 personal.

Vid uppföljning träffade enhetschef, sjuksköterska samt en personal. Vi träffade även boende och anhöriga till en boende vid ett separat möte.

Då utformningen av mötet med boende och anhöriga inte var bra förberett, är det svårt att få synpunkter från de boende och deras anhöriga.

Vissa brister framkom vid uppföljningen;

- Mötet med boende och anhöriga/företrädare var dåligt förberett. Personalen hade inte förberett var vi skulle sitta utan plockade fram stolar i vardagsrummet när vi hade kommit. Anhöriga som var med på mötet visste inte vad syftet med mötet var och hade varit oroliga över att det handlade om att deras anhörig skulle behöva flytta från boendet. De boende har olika förmåga att kommunicera via talspråk, och då personalen känner de boendes förmågor hade mötet med de olika personerna kunnat bli bättre om personalen hade förberett vilka som kan framföra sina synpunkter i grupp, resp enskilt eller om en person kommunicerar på andra sätt. Syftet med mötet med de boende och anhöriga/företrädare är att alla ska få möjlighet att framföra sina synpunkter, utifrån deras förmåga att kommunicera. Mötets utformning att sex av de boende gemensamt träffade oss, blev inte bra och gav inte de boende möjlighet att framföra sina synpunkter på ett bra sätt.

LSS-handläggare har efter vårt uppföljningsmöte, gjort enskilda uppföljningar hos tre av de boende. Handläggarens upplevelse är att två av dessa besök inte var förberedda på ett bra sätt utifrån den boendes förutsättningar. Handläggaren kommer under våren att göra uppföljningar hos övriga personer som bor på gruppboendet. Verksamhetens ansvar för att ta emot externa besökare på ett bra sätt anpassat efter de boendes behov/förmåga, behöver förbättras/tydliggöras.

- Både vid uppföljningar hos enskilda boende och vår uppföljning har det framkommit brister när det gäller de boendes möjligheter till aktiviteter. Det handlar om rimliga önskemål/ behov som inte tillgodoses i verksamheten. Fr.o.m. sommaren kommer ytterligare en boende att sluta på daglig verksamhet och det ställer krav på verksamheten att förändra arbetssätt/metod för att möta behoven/önskemålen. Bedömningen är att verksamheten inte lever upp till goda levnadsvillkor enligt LSS-lagen. Bristerna behöver åtgärdas

- Både vid vår uppföljning och de enskilda uppföljningarna framkommer att de boende har få externa personer som företräder deras intressen. Detta gör att uppföljning av verksamheten/ insyn blir ännu viktigare. Mot bakgrund av de brister som framkommit görs bedömningen att ytterligare uppföljning behöver göras i början av hösten. Den uppföljningen kommer dels att handla om den medicinska vården av de boende, dels att följa upp hur De boende/anhöriga/företrädare behöver få information om hur man kan lämna synpunkter och klagomål.

- Verksamheten behöver säkra upp att livsmedelsrutinerna följs inkl hur kontrollen att de följs ska se ut (utöver Miljö och Hälsomyndighetens kontroll) Det åligger enhetschefen att regelbundet kontrollera att rutinerna följs.

- När det gäller genomförandeplanerna är fyra stycken aktuella, övriga är skrivna 2015 eller tidigare, och är inte uppdaterade. Av alla GFP framgår att den enskilde har deltagit tillsammans med anhörig och/eller företrädare vid två planer, enbart god man vid fyra planer och hela personalgruppen utan företrädare vid en plan. Genomförandeplanerna behöver bli tydligare med att beskriva vad den enskilde önskar, kan göra själv resp behöver hjälp med, samt hur stödet/hjälpen ska utföras. GFP ska innehålla konkreta mål för den enskilde, vara individuell och nedbruten i detaljnivå. Planen ska användas som ett arbetsverktyg i det dagliga arbetet. Den ska också uppdateras kontinuerligt.

- Både vid uppföljningar hos enskilda boende och vår uppföljning har det framkommit brister när det gäller de boendes möjligheter till aktiviteter. Det handlar om rimliga önskemål/ behov som inte tillgodoses i verksamheten. Fr.o.m. sommaren kommer ytterligare en boende att sluta på daglig verksamhet och det ställer krav på verksamheten att förändra arbetssätt/metod för att möta behoven/önskemålen. Bedömningen är att verksamheten inte lever upp till goda levnadsvillkor enligt LSS-lagen. Bristerna behöver åtgärdas

Både vid vår uppföljning och de enskilda uppföljningarna framkommer att de boende har få externa personer som företräder deras intressen. Detta gör att uppföljning av verksamheten/ insyn blir ännu viktigare. Mot bakgrund av de brister som framkommit görs bedömningen att ytterligare uppföljning behöver göras i början av hösten. Den uppföljningen kommer dels att handla om den medicinska vården av de boende, dels att följa upp hur verksamheten planerar att arbeta för att tillgodose de boendes behov av aktiviteter/ leva upp till goda levnadsvillkor enligt LSS-lagen.

Sammanfattande bedömning: Vissa brister.

Ansvarig enhetschef har blivit ombedd att inkomma med åtgärdsplan.